میگرن؛ بیماری كه نام آن را این روزها زیاد می‌شنویم. در واقع، این نوع سردرد معمولاً با درد بسیار شدید ضربان دار همراه است كه اغلب فقط در یك بخش سر احساس می‌شود. میگرن همچنین ممكن است سبب حالت تهوع شود و نور نیز آن را تشدید می‌كند. زمانی كه این سردرد به سراغ فرد می‌آید، وی به دنبال محیطی تاریك و آرام می‌گردد. درد ممكن است مانع از انجام فعالیتهای روزمره طی 6 تا 48 ساعت شود و اغلب بروز برخی نشانه‌ها از ابتلا به این بیماری حكایت دارند. خوشبختانه بعضی از مواد غذایی تأثیر بسیار خوبی در تسكین میگرن دارند و می‌توانند بسیار كمك كننده باشند.

علت ابتلا به میگرن

- میگرن در خانمها بسیار رایج است و از سنین جوانی و حتی نوجوانی بروز می‌كند.
- زمینه‌های وراثت تأثیر زیادی در ابتلا به این بیماری دارند.
- میگرن به علت فعالیت مغزی غیرعادی به دلیل تخریب بعضی از شبكه‌های عصبی و بافتهای محیطی ایجاد می‌شود.
- قطعاً استرس عامل مهمی است كه زمینه ساز بحران‌های شدید میگرنی می‌شود.
- ناراحتی‌های كبدی
- تغییرات هورمونی
- مشكلات بینایی
- كار طولانی مدت با رایانه
- تغذیه نادرست
عوامل زمینه ساز میگرن
- استرس بسیار زیاد طی روز
- تغییرات دوره خواب
- گرسنگی هنگام صبح
- قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید
- سیكل‌های قاعدگی و همچنین مصرف قرص‌های ضد بارداری
- بعضی خوراكی ها مانند كاكائو، لبنیات و مواد غذایی دارای تیامین مانند پنیر، ماهی، جگر مرغ، انجیر و...
- نور بسیار درخشان و خیره كننده، بوهای شدید، سر و صدا و صداهای گوشخراش

مسكن‌های طبیعی

زنجبیل: این ادویه خوشمزه را باید بی تردید یك مسكن طبیعی بسیار مؤثر برای تسكین میگرن دانست. اگر دچار سردرد میگرنی شده‌اید، دمنوش زنجبیل را دو بار در روز میل كنید. برای تهیه این دمنوش، آب را همراه با زنجبیل بجوشانید و سپس بگذارید چند دقیقه بماند. پس از صاف كردن جرعه جرعه بنوشید.
نعناع: سبزی معطر نعناع عالی ترین آرام بخش طبیعی محسوب می‌شود. افزون بر اینكه می‌توانید از دمنوش آن استفاده كنید، ماسا‍ژ گردن با اسانس نعناع نیز برای تسكین دردهای میگرنی و شل شدن عضلات بسیار مفید خواهد بود. استنشاق بخور آن نیز روش دیگری برای بهره مندی از خواص نعناع است.
اسطوخودوس، بادرنجبویه و زیرفون: همه این گیاهان تأثیر آرام بخشی بسیار مؤثری دارند. می‌توانید دمنوشی از تركیب آنها تهیه كرده و هر پنج ساعت میل کنید. بی‌گمان تأثیر آن تعجب شما را بر می‌انگیزد.
گیاه پنجه گربه: این گیاه برای بهبود میگرن عالی است؛ زیرا التهاب را كاهش می‌دهد و سبب تسكین درد می‌شود.
گل همیشه بهار: گیاه دیگر برای كسب آرامش و تسكین سردرد، گل همیشه بهار است. كافی است دو فنجان از دمنوش آن را در طول روز میل کنید. برای تهیه دمنوش، یك چهارم لیتر آب را گرم كنید و مشت كوچكی از گل‌های همیشه بهار را در آب بریزید. سپس صاف كرده و كم كم بنوشید.
اسانس اسطوخودوس: تكه ای پارچه یا پنبه را به این اسانس آغشته كنید و آن را روی شقیقه ها و پیشانی بگذارید. این روش از زمانهای بسیار قدیم برای تسكین دردهای میگرنی كاربرد داشته است.

تغذیه مناسب

ویتامین B12: مطالعات انجام شده در دانشگاه بلژیك ثابت می‌كند همه مواد غذایی دارای ویتامین B12 مسكن هستند و به طور قابل توجهی سردرد را بهبود می‌بخشند. این ویتامین در همه مواد غذایی كه ریبوفلاوین دارند، از جمله ماهی ساردین، عدس، ماهی آزاد، قارچ و... وجود دارد.
ویتامین B6: عنصر ضروری برای افزایش سطح سروتونین كه مانع از بروز درد می‌شود ویتامین B6 است. ماهی روغن، تن، قزل آلا، سیب زمینی تنوری با پوست، كلم بروكلی، مارچوبه، شلغم، غلات سبوس دار و تخمه‌های آفتابگردان منبع غنی این ویتامین محسوب می‌شوند.
منیزیم: با توجه به بسیاری از مطالعات، زمانی كه بدن در معرض استرس قرار می‌گیرد، تولید منیزیم متوقف می‌شود. در این صورت دردهای جسمانی و به ویژه سردرد را در پی دارد. منیزیم در تخمه‌های آفتابگردان، گردو، برنج قهوه ای، شاه بلوط و... وجود دارد. البته می‌توان از كپسولهای منیزیوم نیز به عنوان مكمل غذایی استفاده كرد كه به پیشگیری از میگرن كمك می‌كند.
نمونه ای از یك برنامه غذایی روزانه برای پیشگیری یا تسكین میگرن

- ناشتا: آب لیمو كه به پاكسازی بدن كمك می‌كند.
- صبحانه: یك فنجان جو دوسر و یك میوه
- ناهار: سوپ سبزی، سالاد تازه و ماهی آزاد
- شام: سبزی‌های بخارپز، ساندویج نان سبوس دار و یك فنجان جو دوسر همراه با شیر بادام
- پیش از خواب: یك عدد سیب و دمنوشی از گیاهانی كه ذکر شد.
- فراموش نكنید كه در طول روز به مقدار زیاد آب بنوشید تا از تحلیل آب بدن به خصوص در موارد استفراغ ناشی از میگرن پیشگیری شود.
خوراكی هایی كه مصرف آنها باید محدود شود:
- نوشیدنی‌های شیرین
- شكلات
- پنیرهای مانده
- سس گوجه فرنگی، ادویه ها، محلولها و خوراكی‌های نمك سود
- شیر خالص گاو
- چای سیاه

افزون بر تأثیر خوراكی ها در تسكین دردهای میگرنی، ورزش كردن روزانه به مدت یك ساعت نیز نباید فراموش شود. پیاده روی و دوچرخه سواری از جمله تمرینات مفید در این زمینه هستند. همچنین از استرس نیز دوری كنید و روشهای كسب آرامش را به كار برید. میگرن و استرس ارتباط نزدیكی با هم دارند؛ پس بهتر است از هم دور باشند! اوقاتی را در طول روز برای كسب استراحت و ارتباطات دوستانه با نزدیكان خود اختصاص دهید تا هر چه بیشتر آرامش داشته باشید.
منبع مقاله : قدس آنلاین